‘Te veel kneuterigheid waardoor automobilist altijd de pineut is’

VERKEER-BORD-TEKEN

De RAI Vereniging, belangenbehartiger van fabrikanten en importeurs van auto’s en motorfietsen, wil de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom terugbrengen van 50 naar 30 kilometer per uur. Dat moet zorgen voor minder verkeersdoden. Een goed plan? De meeste reageerders op de Stelling van de Dag vinden het te ver gaan.

In de rubriek Lezersreacties lichten we een aantal reacties uit. Alleen reacties die onder eigen naam zijn achtergelaten, komen hiervoor in aanmerking.

Bekijk alle reacties op de Stelling van de Dag

 

Serve Vliegen

Gek plan hoor, maar ga eerst eens handhaven op app-en op de fiets. Dat zal al heel veel ellende voorkomen schat ik in…

 

Dick Conijn

Kneuterig NL

Woonerven zijn al 30, de verbindingswegen zijn 50 en moet zo blijven.

Het probleem is vaak dat de wegen veel te smal zijn. Dat is gedaan om de snelheid terug te brengen, daarnaast stikt het van de vlucht heuvels en vernauwingen.

De vraag is; wat is de oorzaak van de ongevallen?

Te veel kneuterigheid waardoor de automobilist altijd de pineut is. De fietser daarentegen raust er maar op los, vooral met die e-bikes die met 45-50 km /uur overal langs heen jassen.

Dus bredere wegen voor de auto’s en aparte trajecten voor bikes en e-bikes.

En fietsers het voorrangsprincipe afnemen.

Zij kunnen er niet mee omgaan en vliegen de weg over wanneer het hun uitkomt.

Terug naar Europese regels, dat willen we toch steeds.

 

Ron Coolen

Ik kom niet uit de grote stad werk er wel regelmatig ook in de binnensteden kan mij niet herinneren dat ik daar ooit 50 hebt kunnen rijden . Die bloembakken en hindernissen zijn een grappig plan. Ik kom uit een dorpje in Zuid-Holland waar wegen voor de helft uit klinkers bestaan. Wij waren ooit de op 3 na gemeente in Nederland met de meest verkeersdrempels. Na vele klachten van omwonende zijn er 1 aantal verwijderd. Toen kwamen er bloembakken. Die zijn 3 x weg gehaald door buurtbewoners samen met boze boeren . Want je kon er amper door en tractoren al helemaal niet. En toch voor een 4e keer geplaatst . En toen was er brand en ja ook de brandweer kon er niet door. Hehe eindelijk ze zijn weg. Trouwens in het hele dorp geldt een maximumsnelheid van 30. Dat werkt prima. Maar verder moet het niet gaan.

 

Frederik Geubel

In mijn stad wordt de zuidelijke ringweg ‘vernieuwd’. Meer dan de helft van de op- en afritten verdwijnt. In het oorspronkelijke plan waren secundaire wegen voorzien zodat het verkeer dat in de stad moest zijn zich niet door de wijken hoefde te wurgen. Dat laatste plan gaat niet door. Dat het verkeer zal vastlopen in de kronkelende dertig kilometer zones met verkeersdrempels, is te voorzien. Gelukkig spelen er bijna geen kinderen meer op straat maar vanwege de uitlaatgassen zou ik mijn huis maar extra isoleren zoals bij de busbanen is gebeurd.

 

Ronald Mondriaan

Hier is een ook een 30km gebied dat dusdanig door de gemeente is aangegeven met borden.

Je merkt wel dat het blijkbaar voor sommige lieden in een bepaald merk auto dit niet geldt, die hanteren hun eigen “regels”. Elke verkeersslachtoffer is er wel een te veel.

Om nu de hele stad hier een maximum snelheid op te leggen van 30 km dat gaat mij te ver.

Heb dan kans dat ik links en rechts door bromfietsen wordt ingehaald in de auto, tevens houdt inderdaad de doorstroming van het verkeer op.

Men mag dan gelijk een blik agenten opentrekken of alles net zo in China vol te hangen met camera’s om te orde te handhaven.

Hoeveel gaat dit plan dan wel kosten, een ding kost niets je houden aan de verkeersregels.

Zou een zegen zijn als men zich houdt aan de snelheid en de druk appende fietsers eens een keer richting aangaven.

Prettige dag verder.

 

Maria van Bommel

Men gaat er vanuit dat autorijders zich hier aan gaan houden.

Wij wonen dicht bij een basisschool, waar 30 km gereden mag worden. Zo vaak zie ik dat mensen veel harder dijden.

In volksbuurten, bij scholen, vind ik het een goed idee maar niet voor hele steden en dorpskernen.

 

Tidak Kelihatan

Ik woon in een binnenstad waar erg vaak te hard wordt gereden. Aan het begin van de straat een bordje “30 km” neerzetten heeft geen enkele zin als er nooit en te nimmer gecontroleerd wordt. Te hard rijden, geen richting aangeven, geen voorrang verlenen, ik zie en ondervind het de hele dag, als fietser. Een politieman daarentegen, en het bureau zit hier om de hoek, zie ik nooit. Gedrag bestraffen is het enige dat helpt.

 

Sander van der Linden

In veel gemeenten is dit al zo. Ik woon in Houten, daar is in woonwijken al jaren 30 km/u. Gaat prima.

 

Twan Hendriks

Wat dacht u van al die appende mensen op de fiets. Of mensen met koptelefoons op. Laat ze eerst de bestaande regels eens gaan handhaven voordat er nieuwe regels bijkomen.

Ik vermoed dat een groot deel van de ongelukken gewoon eigen schuld = dikke blut is.Fietser zijn met van alles bezig maar niet met het verkeer.

John de Graaff

Dan kunnen we beter gaan fietsen. Als dat de bedoeling is van de RAI, zal men inkomsten derven. Verder kan ik dergelijke snelheden niet aflezen noch kwijt in mijn cruise control. Maar gelukkig heeft de overheid er al wat op gevonden. Elke tien meter een hobbel waar men zelfs met voetgangerssnelheid zijn auto mee molt.

 

Frans Geurts van Kessel

Slecht plan. Voor de veiligheid is het niet goed want je bent als automobilist zó bezig met opletten op alle bloembakken en andersoortige obstakels te letten dat je de fietsers over het hoofd ziet. De ongevallen zullen ongetwijfeld minder ernstig zijn, maar het zullen er wel méér zijn. Die voorzitter van de RAI zegt dit ook niet omdat hij zo begaan is met fietsers en voetgangers, maar omdat auto’s door al die drempels 10 keer sneller slijten, met hogere reparatiekosten tot gevolg. Dat is goed voor de portemonnee van zijn klanten. Dat met dat continue afremmen en optrekken fijnstof en CO2 uitstoot verviervoudigt interesseert hem niet.

 

Frtts Assenaar

Japan heeft het veiligste verkeer ter wereld. Smalle wegen, veelal niet eens trottoirs, geen fietspaden (en ze fietsen daar wel degelijk), druk maar rustig verkeer. 30 km in de stad, 40 km op secundaire wegen, 70 op autowegen, 110 op snelle tolwegen. En men houdt zich eraan. Het kan dus best. Ik lees dat de EU de lagere snelheden wil gaan afdwingen met een verplicht systeem in nieuwe auto’s dat aan de hand van bordenherkenning de snelheid aanpast. Ik zal het niet meer meemaken maar die weg gaan we wel op. Eigen schuld overigens.

 

Dirk van Egmond

In het gebied waar ik woon is in de meeste dorpjes de max snelheid 30 km per uur. De bewoners mochten kiezen en in de meeste gevallen koos men voor 30 Km en zo is het uitgevoerd. Wegen en kruispunten zijn geleidelijk aan ook allemaal zo ingericht. Lopen, fietsen en autorijden gaat soms helemaal door elkaar en er gebeurd niets. Er zijn geen ernstige ongelukken. Handhaven is niet nodig want er zijn er veel die 30 gaan rijden en de rest volgt. Wij wonen er middenin en het bevalt fantastisch goed. De tegenberichten die ik nu lees zijn allemaal zonder onderzoek gesteld en soms gedreven door emotie.

Wilt u ook meepraten over de Stelling van de dag? Neem dan een abonnement op Elsevier Weekblad. U kunt een reactie op de site plaatsen als u abonnee bent.