Het Amsterdamse plan om vanaf 2030 alle benzine- en dieselauto’s uit de stad te weren, wekt veel verontwaardiging in politiek Den Haag. PvdA-wethouder Sharon Dijksma (Verkeer) schrijft in het zogenoemde Actieplan Schone Lucht dat de gemeente toewerkt naar ‘een geheel uitstootvrije stad’ in 2030.
Met het plan hoopt het stadsbestuur de luchtvervuiling tegen te gaan om zo de levensverwachting van Amsterdammers met drie maanden te verlengen. Inwoners van de hoofdstad leven gemiddeld een jaar korter, onder meer door luchtvervuiling die volgens Dijksma voor een belangrijk deel wordt veroorzaakt door autoverkeer. ‘Vieze lucht is nu nog te vaak een sluipmoordenaar,’ schrijft de wethouder in een persbericht. De hele bebouwde kom moet over elf jaar alleen nog maar toegankelijk zijn voor auto’s die rijden op elektriciteit en waterstof.
‘Amsterdam straks alleen nog voor subsidieslurpende Tesla-elite’
Lees dit stuk uit het weekblad terug
De verregaande maatregelen om het autoverkeer te verminderen, stuiten op veel weerstand, ook in de Tweede Kamer. Behalve PvdA en GroenLinks – laatstgenoemde partij spreekt van ‘een belangrijke stap’ en hoopt dat andere steden volgen – zijn alle partijen kritisch. VVD-Kamerlid Remco Dijkstra zegt dat de hoofdstad een dergelijk verstrekkend besluit niet zelfstandig kan nemen. ‘Die regels, daar gaan wij hier in Den Haag over, niet Amsterdam.’ Het voorstel is bovendien strijdig met het plannen van het kabinet, dat juist een einde probeert te maken aan de ‘lappendeken van milieuzones in het land’.
Vanaf 2030 is Amsterdam echt alleen nog voor de subsidieslurpende Tesla-elite van GroenLinks en D66.
De gewone benzine- / dieselrijdende man en vrouw moeten voor die subsidies opdraaien, maar mogen zelf hun eigen hoofdstad niet meer in.
Compleet bezopen! https://t.co/hCtH7WALbW
— Geert Wilders (@geertwilderspvv) May 2, 2019
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
CDA’er Maurits von Martels vindt dat het Amsterdamse gemeentebestuur zich steeds meer gedraagt als ‘vrijstaat‘, en de stad onbetaalbaar maakt. Zelfs klimaatpartij D66 zet vraagtekens, aldus Kamerlid Rutger Schonis: ‘We steunen de ambitie om zo snel mogelijk te vergroenen, maar het moet wel haalbaar zijn.’ PVV-leider Geert Wilders noemt het voorstel ‘compleet bezopen’, omdat Amsterdam vanaf 2030 ‘echt alleen nog voor de subsidieslurpende Tesla-elite van GroenLinks en D66′ zou zijn.
Wat vindt u? Is het Amsterdamse plan veel te radicaal omdat het inwoners de stad uit jaagt die geen elektrische auto’s kunnen betalen? Of is het, zowel voor de gezondheid als de grote drukte in de hoofdstad, nog zo slecht nog niet om auto’s te weren? Praat mee! Onze Stelling van de Dag luidt:
Geef uw mening onder dit artikel. U kunt alleen reageren als u abonnee bent.
Let op: door uw mening te geven, gaat u ermee akkoord dat de redactie van Elsevier Weekblad uw reactie kan uitlichten in de digitale rubriek Reactie van de dag.