‘Salvini is een held en er zijn veel meer van dit soort politici nodig’

Minister van Binnenlandse Zaken Matteo Salvini. Foto: AFP.

Het reddingsschip Alan Kurdi heeft vannacht opnieuw 44 migranten uit de Middellandse Zee gered. Het schip van de Duitse organisatie Sea Eye pikte afgelopen weekend 65 migranten op. Italië weigerde hen op te nemen. Moet de EU met eigen schepen migranten oppikken en ze in Libië weer aan land zetten?, vroegen we u.

In de rubriek Reacties op de stelling lichten we een aantal reacties uit. Alleen reacties die onder eigen naam zijn achtergelaten, komen hiervoor in aanmerking.

Bekijk alle reacties op de Stelling van de Dag

Jaap van der Ende

Liefdadigheidsorganisaties die ‘drenkelingen’ oppikken voor de kust van Libië moeten deze mensen direct in Libië aan land brengen. Indien ze doorvaren naar Europa doen ze aan dienstverlening aan de mensensmokkelaars.

Ruben Keestra

Het gaat niet om drenkelingen, het gaat om klanten van professionele mensensmokkelaars. En die smokkelaars noemen zich vaak NGO. Het zijn criminele organisaties ondersteund door linkse politici. Salvini is een held en er zijn veel meer van dit soort politici nodig. Nu winnen de criminelen altijd.

Dirk Jan Bonte

Drenkelingen moet je altijd oppikken maar dit zijn geen drenkelingen. De smokkelaars leveren de migranten af op zee. Daar laden ze de migranten in een kleinere boot en gaan er dan zelf vandoor. Ze weten heel goed wat de posities van de NGO schepen zijn. Die varen tot dicht onder de Libische kust en zijn gewoon te zien op de AIS. Er is er altijd wel 1 in de buurt en anders wagen ze er wel een vuurpijltje aan. Op deze manier worden de ‘drenkelingen’ netjes opgepikt door de NGO-veerboten en netjes naar de overkant gebracht. Ze helpen dus de smokkelaars, want als die zelf veel verder de Middellandse Zee op moeten varen, is de pakkans voor hen veel groter. De enige remedie is de boten terugslepen naar de Libische kust en daar overgeven aan de Libische kustwacht. Als de EU-marines dat een maandje consequent doen, droogt de stroom snel op. Want geld weg, bonnetje toe en weer terug in Libië.

Jeroen Hetzler

EU-schepen moeten voorkomen dat smokkelschepen de Libische territoriale wateren kunnen verlaten en met de Libische autoriteiten samenwerken die de smokkelschepen terug naar land te brengen.

Jan Knegt

Het is in ieder geval een legaal ontmoedigingsplan. Want laten we eerlijk zijn; niemand wil ze, want het is telkens zeuren hoe ze dan verdeeld moeten worden. De bemanning van deze veerdiensten weigert meer nabij gelegen havens aan te doen, bijvoorbeeld in Tunesië, om de “schipbreukelingen” aan land te brengen, zoals het zeerecht voorschrijft. In plaats daarvan wilde men per se de reis naar Italië afdwingen. Ze hebben het recht niet aan hun kant en het is niets meer en niets minder dan een verlengstuk van de mensensmokkel. En wie financiert deze zogeheten hulporganisaties? Dus weg met deze smokkelboten, laat de EU zelf de problemen oplossen; mensen oppikken uit zee en weer terug brengen naar waar ze vandaan kwamen.

Jan de Bruin

Men kan een voorbeeld nemen aan het Australische model dat de boten met gelukzoekers worden terug gesleept. Het gevolg is geen aanzuigende werking en gelukzoekers proberen het niet meer naar Australië. Om een of andere reden weigert de EU en Frontex om zo’n succesvol voorbeeld te volgen.

Wilt u ook meepraten over de Stelling van de dag? Neem dan een abonnement op Elsevier Weekblad. U kunt een reactie op de site plaatsen als u abonnee bent.