‘Zorg dat er minder mensen in Nederland wonen, ons land is (te) vol’

Utrecht Centraal - ANP

De invloed van elektrische auto’s op het klimaat valt vooralsnog ‘niet te ramen’, meldt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Is het tijd om te stoppen met subsidie voor de aanschaf van elektrische auto’s, zodat het geld kan naar openbaar vervoer?, vroegen we u.

In de rubriek Reacties op de stelling lichten we een aantal reacties uit. Alleen reacties die onder eigen naam zijn achtergelaten, komen hiervoor in aanmerking.

Bekijk alle reacties op de Stelling van de Dag

Louise Van Hoven

Prima idee. Het openbaar vervoer is buiten de grote steden in Nederland één grote, slecht geregelde en belabberd functionerende puinzooi en schittert regelmatig geheel door afwezigheid.

Het is de belangrijkste reden waarom ouderen en vooral ook stokouderen, in de auto blijven rijden. Anders komen zij nooit meer ergens, want het ouderen-regiovervoer functioneert ook al zeer matig en wordt steeds duurder.

Bij beter ov zouden gezien de vergrijzing, de wegen meteen ontlast worden.

Marion Jansen

Wat mij betreft is de stelling maar een halve stelling.

Ik vind dat niet alleen de subsidies op elektrische auto’s moet stoppen, maar dat de hele productie ervan moet stoppen. Zonder subsidie wil niemand zo’n auto hebben en je hoort nooit iemand over de milieubelasting door de delving van de grondstoffen voor het maken van die auto’s (en vooral accu’s).

Dat daar kinderarbeid aan te pas komt, wil ook niemand weten. En dan nog de milieubelasting door het transport van al die grondstoffen of halffabricaat van de derde wereld naar de plekken waar die auto’s in elkaar gezet worden. Over de afbraak van de restanten na afloop van het gebruik van de auto’s hoor je ook niemand.

De stroom voor de elektrische auto’s komt ook gewoon uit energiecentrales en dan nog met heel veel energieverlies onderweg naar de stroompaal.

Kortom: stoppen met die schijnheiligheid en schijnmilieuvriendelijkheid.

Ik denk ook dat het al een heel stuk zou schelen als het OV buiten de spits gratis zou worden. Dat zou veel meer mensen stimuleren om dan het OV te gebruiken.

En over de overbevolking die alle opstoppingen en andere narigheden veroorzaakt, heb ik het dan nog niet eens gehad.

Peter van den Berg

Daarom woon ik ook in Bulgarije. Daar is dat probleem een stuk minder. Bulgarije is trouwens geen grote netto-ontvanger omdat ze een exportoverschot hebben.
De belasting is er maar 10 procent Dat leeft stuk beter.

Jaap Kooijman

Stop immigratie, zorg voor terugkeer asiel- en gelukszoekers, schaf kinderbijslag af, kortom, zorg ervoor dat er minder mensen in Nederland wonen. Ons land is (te) vol.

Pierre Lindner

De overheid heeft niet als taak het (openbaar) vervoer te regelen. Zij moet alleen faciliteren door voldoende wegen en spoorwegen aan te leggen en vooral geen subsidie te geven aan automobielen en/of treinstellen. Zij moet het vervoer (openbaar dan wel particulier) overlaten aan de vrije markt. Zul je zien hoe snel de Randstad leegloopt en diensten en dienstverlening landelijk gespreid wordt. Maar ja, het Randstaddenken…

Wilt u ook meepraten over de Stelling van de dag? Neem dan een abonnement op Elsevier Weekblad. U kunt een reactie op de site plaatsen als u abonnee bent.