Wie met vakantie wil naar Londen, Parijs of Berlijn, moet zoveel mogelijk met de trein. Dat wil minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen (VVD). De vluchten naar vakantiebestemmingen tot 800 kilometer kunnen dan worden ingezet voor intercontinentale bestemmingen of worden geschrapt ‘om het klimaat te sparen’.
De plannen staan in een concept van de Luchtvaartnota 2020-2050, dat de Volkskrant in bezit heeft. In het document, dat voor de komende dertig jaar de koers van het Nederlandse luchtvaartbeleid moet bepalen, staat onder meer hoe de groei van de luchtvaart kan worden ‘beteugeld’. Dat moet vooral gebeuren door grenzen te stellen aan geluidshinder, fijnstof en CO2.
Minister Van Nieuwenhuizen werkt aan een regel om luchtvaartmaatschappijen die meer bijdragen aan het wereldwijde netwerk van bestemmingen te bevoordelen bij de verdeling van vliegrechten https://t.co/iKJ7oD3GqN
— de Volkskrant (@volkskrant) October 16, 2019
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Kabinet wil voorrang geven aan aanbieders verre lijnvluchten
Ook wil het kabinet vliegmaatschappijen bevoordelen die verre lijnvluchten aanbieden op Schiphol. Daarvan zou vooral de KLM profiteren, terwijl het moeilijker zou worden om vluchten binnen Europa aan te bieden. Het ‘voortrekken’ van ‘luchtvaartmaatschappijen die meer bijdragen aan het wereldwijde netwerk van bestemmingen’ zou tevens beter zijn voor de economie. Touroperators als TUI en Corendon en budgetmaatschappijen als easyJet en Ryanair, die veel goedkope vakantievluchten binnen Europa aanbieden, zouden door die maatregel minder vluchten vanaf Schiphol mogen uitvoeren.
Lees ook dit coververhaal: Nooit meer vliegen. Maar wat dan wel?
De extra ruimte die ontstaat als Schiphol (beperkt) groeit, moet volgens het kabinet niet leiden tot nog meer vakantievluchten naar Zuid-Europa, bijvoorbeeld naar de Spaanse of Turkse kust. En wie naar bestemmingen dichter bij huis wil, zoals grote Europese hoofdsteden als Londen, Parijs en Berlijn, zou vaker de trein moeten nemen, vindt minister Van Nieuwenhuizen. Opmerkelijk genoeg liggen grote investeringen in internationale spoorverbindingen dan weer ‘niet voor de hand’, schrijft Van Nieuwenhuizen. Dat is volgens haar te duur; zij ziet meer in verduurzaming van de luchtvaart.
Wat vindt u? Bent u bereid om voor stedentrips of andere vakanties binnen Europa voortaan de trein te nemen? Of blijft u vliegen als dat de snelste, makkelijkste en/of goedkoopste optie is? Praat mee! Onze Stelling van de Dag luidt:
Geef uw mening onder dit artikel. U kunt alleen reageren als u abonnee bent.
Let op: door uw mening te geven, gaat u ermee akkoord dat de redactie van Elsevier Weekblad uw reactie kan uitlichten in de digitale rubriek Reacties op de stelling.