Een maandelijkse autoloze zondag als oplossing voor de stikstofcrisis. Dat overweegt het kabinet. Ook wordt een algemene snelheidsverlaging op alle snelwegen naar 100 kilometer per uur onderzocht.
Dagblad AD meldt dat het kabinet laat uitrekenen hoeveel stikstofuitstoot het scheelt als er twintig onorthodoxe maatregelen worden genomen. Zo wil het kabinet op korte termijn ruimte maken voor woningbouwprojecten, die nu nog stilliggen door de stikstofcrisis.
Lees ook het commentaar van Arendo Joustra: Immigratiestop kan verlichting brengen in oplossen stikstofcrisis
Regeringspartij ChristenUnie (CU) pleitte vorige maand samen met GroenLinks voor de autoloze zondag. ‘We hebben te maken met een klimaatcrisis, een stikstofprobleem en slechte luchtkwaliteit in steden,’ zei ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber toen. ‘Daar moeten we met z’n allen de schouders onder zetten.’
Door snelheidsverlaging ruimte voor woningbouw
Ook een snelheidsverlaging naar 100 kilometer per uur wordt onderzocht. Uit een voorlopige berekening van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) blijkt dat daardoor ruimte ontstaat voor de bouw van 75.000 woningen in 2020.
Vooral de VVD maakt een flinke draai met deze plannen. Premier Mark Rutte en fractievoorzitter Klaas Dijkhoff lieten de afgelopen dagen al blijken dat een snelheidsverlaging geen taboe meer voor ze is. ‘Alles ligt open,’ zei Rutte vrijdag tijdens zijn wekelijkse persconferentie. ‘Er zullen dingen moeten gebeuren waar ik van baal,’ zei Dijkhoff maandag. Eerder was de VVD nog tegen.
Woensdag komen de fractievoorzitters van de coalitiepartijen bijeen voor een ingelast overleg om de mogelijke stikstofmaatregelen te bespreken. Een dag later hakken de betrokken ministers, onder leiding van premier Rutte, knopen door. Vrijdag worden de maatregelen bekendgemaakt.
Meer achtergrond bij dit onderwerp: Stikstof dwingt tot keuzes. Niet van rechter, maar politici
Niet voor het eerst
In Nederland zijn eerder autoloze zondagen geweest. De eerste waren in 1939, het verbod was een gevolg van de mobilisatie en het benzinetekort in Duitsland en Frankrijk. Vlak na de oorlog, in 1946, mocht er door benzineschaarste alleen op zondag auto worden gereden door mensen die voor zakelijke doeleinden op pad waren en daarvoor toestemming hadden. Na de Suez-crisis in 1956 en tijdens de oliecrisis in 1973 werd de maatregel opnieuw van kracht.
Wat vindt u? Moet het kabinet ook kijken naar onorthodoxe maatregelen om de stikstofcrisis aan te pakken? Heeft u weleens een autoloze zondag meegemaakt? Of moet de overheid zich niet bemoeien met wanneer u de weg op gaat? Praat mee! De Stelling van de dag luidt:
Geef uw mening onder dit artikel. U kunt alleen reageren als u abonnee bent.
Let op: door uw mening te geven, gaat u ermee akkoord dat de redactie van Elsevier Weekblad uw reactie kan uitlichten in de digitale rubriek Reacties op de stelling.