‘De Randstad wordt al genoeg voorgetrokken’

De Noord/Zuidlijn in Amsterdam. ANP

De NS, gemeente Amsterdam, KLM en Schiphol willen de Amsterdamse Noord/Zuidlijn doortrekken naar Schiphol. Het project gaat naar schatting 3 miljard euro kosten. Kan dit geld beter worden besteed aan projecten buiten de Randstad, of is deze verlenging broodnodig om te voorkomen dat de regio rond Schiphol dichtslibt?, vroegen we u.

In de rubriek Reacties op de stelling lichten we een aantal reacties uit. Alleen reacties die onder eigen naam zijn achtergelaten, komen hiervoor in aanmerking.

Bekijk alle reacties op de Stelling van de Dag

Joep Heemskerk

In de rest van Nederland heb je van een ‘slechte’ verbinding tussen Schiphol en Amsterdam totaal geen last. De trein komt rechtstreeks bij Schiphol aan vanaf het zuiden. Beter kunnen ze investeren in het gebied buiten de Randstad. Bijvoorbeeld een betere treinverbinding tussen Nijmegen en Limburg (nu enkel een zeer langzaam boemeltreintje), of juist de verbinding van Eindhoven naar Groningen. Amsterdam en omstreken krijgen al genoeg geld en als je kijkt waarvoor dat wordt gebruikt is dat niet veel soeps. Laat de rest van Nederland maar eens wat krijgen, de Randstad wordt al genoeg voorgetrokken.

Maria van Bommel

Het grote geld gaat ook altijd naar de Randstad. Hier in Brabant, de A67, is een grote ramp, elke dag de hele dag door. Op de rechtse rijstrook altijd een lint van vrachtwagens, meestal met buitenlands kenteken. Bijna elke dag ongelukken, er zijn hier al veel doden te betreuren, enkele weken geleden nog, een jonge vrouw, dood geperst in haar auto door twee vrachtwagens.
Mijn man was projectdirecteur voor de Noord/Zuidlijn en heeft de blamages persoonlijk ervaren, grote fouten zijn er destijds gemaakt.

Louis van Geldrop

Besteed die 3 miljard liever aan een goede en snelle verbinding van Eindhoven naar Duitsland en België.

Willemijn Voigt

3 miljard.…… jaja. Als Amsterdam in dit project participeert, gelooft geen mens dat natuurlijk meer. Wederom een onnodig prestigeproject wat vele malen duurder zal zijn en wat eindeloos zal duren eer het gereed is. Nee hoor, eerst maar eens investeren in andere knelpunten in de regio. Elk weldenkend mens kan meerdere probleemtrajecten noemen, die veel gevaren met zich meebrengen. Belangrijker dan wat meer gemak voor de rijke vliegmensen.

Twan Hendriks

Helemaal mee eens. Dat het is de Randstad zo druk is komt doordat de verbindingen van de provincie naar die Randstad zo waardeloos zijn. Zo is het onmogelijk om in Groningen te wonen en in de Randstad te werken. Hetzelfde geldt voor Drenthe. Verbindingen duren te lang en er is te vaak vertraging en uitval. Ik forens al jaren en ik geloof die stiptheidscijfers van ProRail/NS al lang niet meer.

Wilt u ook meepraten over de Stelling van de dag? Neem dan een abonnement op Elsevier Weekblad. U kunt een reactie op de site plaatsen als u abonnee bent.