Het draait bij tennis natuurlijk om de prestaties, maar bij de vrouwen speelt toch ook altijd de vraag: wat hebben ze aan?
Suzanne Lenglen (1899-1938), de eerste Franse vrouwelijke tennis-superster die in haar hoogtij-jaren, de jaren twintig, alle belangrijke toernooien won, was zich al bewust van het belang van goede en modieuze kleren op de baan.
Zij vroeg de befaamde modeontwerper Jean Patou om een tenniskostuum voor haar te ontwerpen waarin ze zich gemakkelijk kon bewegen. Het resultaat was een luchtig jurkje, zonder korset, met een plissérokje tot net onder de knie, op zich al heel gewaagd in een tijd waarin de rokken nog degelijk op enkelhoogte werden gedragen. Bij een snelle rally werd het o la la-effect nog verhoogd als Suzannes rokje opwaaide en haar jarretels zichtbaar werden. Want lange witte kousen droeg ze natuurlijk nog wel.
Werd tennis vroeger bekeken door een handjevol gelukkigen op Wimbledon en Roland Garros, tegenwoordig is het een van ’s werelds populairste kijksporten. De vier Grand-Slamtoernooien kluisteren miljoenen mensen aan de buis en tennisspelers zijn mateloos populair. Spelers staan uren op de baan en kunnen uitgebreid worden bewonderd in hun sportoutfits. De kleren zijn een belangrijk onderdeel van hun imago. Dat weten niet alleen de tennissers, maar ook de grote sportmerken. Die laatste doen er dan ook veel aan om topspelers uit de top-20 aan zich te binden. Zo heeft Adidas naast Angelique Kerber en Ana Ivanovic ook Caroline Wozniacki vastgelegd. Wozniacki, in 2009 een talent, werd uitverkoren om het gezicht te worden van de exclusieve adidas by Stella McCartney-collectie. De Britse modeontwerpster is sinds 2005 aan Adidas verbonden en heeft de hele lijn, tot de tennisschoenen aan toe, voor haar rekening genomen.
Nike heeft het grootste contingent toptennissers onder zijn hoede. Iedere speelster heeft haar eigen stijl en tennismodelijn: de Chinese Li Na speelt meestal in kittige poloshirts met bijpassend rokje, de flamboyante Serena Williams showt met verve felgekleurde, nauw aansluitende jurken, Viktoria Azarenka tennist in beschaafde pastels. Het paradepaardje van Nike blijft Maria Sjarapova, die in 2006 tijdens de US Open in een opzienbarend zwart cocktailjurkje met kristallen van het merk speelde. In 2010 sloot zij een lucratieve deal met Nike voor liefst 70 miljoen dollar, het hoogste bedrag voor een vrouwelijke tennisser ooit, voor de duur van acht jaar. Pikant detail: op dat moment was het niet eens zeker is of zij nog wel zou tennissen.
Sjarapova, wier handelsmerk de angstaanjagende kreun is, lanceerde datzelfde jaar haar eigen tennisklerenlijn, de Nike Maria Sharapova Collection, in samenwerking met Nike en het Amerikaanse modehuis Cole Haan. De kleren worden altijd tegelijkertijd uitgebracht met het toernooi waarin Sjarapova de jurken draagt. Naast haar tennisoutfits ontwerpt de sportvrouw voor hetzelfde modehuis een goedlopende schoenen- en tassenlijn.
Ook andere tennissterren wagen zich aan modeavonturen buiten het tennis. Caroline Wozniacki heeft in 2012 haar eigen lingeriemerk geïntroduceerd, en poseert als een volleerd model in haar eigen ontwerpen.
Serena Williams ontwerpt sinds 2004 gewone kleren met de merknaam Aneres, haar eigen naam andersom gespeld. Zus Venus Williams is de enige die door de jaren heen haar eigen ontwerpen droeg op de tennisbaan, van een wit raffiarokje tot een Moulin Rouge-korset. In 2007 begon ze haar eigen kledinglijn EleVen, en tijdens de New York Fashion Week presenteerde ze haar nieuwe collectie voor de lente en zomer van 2013. Vrolijke sportkleren, soms met een bloemmotief, voor man en vrouw, niet geshowd door modellen, maar door jonge atleten.
Mocht u zich afvragen wat te dragen op de tennisbaan in 2013: de overheersende trend is geel met een grijs accent. De snit is aansluitend en sober, zonder al te veel poespas. Zo kunt u als de lente begint als een ware Sjarapova een balletje slaan. Kreunen hoeft niet.