Echt mooie koffietafelboeken over mannenmode zijn schaars. Maar recent zijn er twee verschenen die de moeite waard zijn.
cht mooie koffietafelboeken over mannenmode zijn schaars. Maar recent zijn er twee verschenen die de moeite waard zijn Duimendik en bijna 35 centimeter groot is The Perfect Gentleman. Een voorbeeldig boek, op de omslagfoto na, waarop het getoonde boord niet erg perfect aansluit op hemd en jaskraag.
Deze uitgave van Thames & Hudson is samengesteld en geschreven door James Sherwood. Hij is kind aan huis in Savile Row, de meest besproken kleermakersstraat in Londen, waarover hij al eens een goed boek schreef. Naast een voorwoord van acteur Terence Stamp (de travestiet uit The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert, maar ook liefhebber van klassieke mannenkleren) veel voortreffelijke informatie over de historie van kleren en van vooraanstaande Britse merken, plus een rijkdom aan illustraties. Klassieke kleren komen aan bod, maar ook drank, sigaren, wandelstokken en wapens: de lifestyle-elementen van de ware heer.
René Gruau geldt als de koning van de mode-illustratie. Hij publiceerde al op zijn veertiende zijn eerste tekening en werkte door tot op hoge leeftijd – hij stierf in 2004, 95 jaar oud. Hij is vooral bekend van de feilloze, charmante wijze waarop hij vrouwen tekende, vooral in de jaren vijftig. Speels, sensueel, maar ook sophisticated. Voor modehuis Dior, maar ook voor het variété- en striptheater Lido in Parijs. In Gruau, Portraits of Men (bijna 4 centimeter dik, en ruim 30 centimeter groot) hebben twee Gruau-kenners nu eens zijn tekeningen van mannen verzameld.
Weinig tekst, maar de vele, vaak vergeten tekeningen op de 230 pagina’s, vertellen hun eigen verhaal in deze uitgave van Assouline. Een flink aantal is ooit vervaardigd in opdracht van Sir, een vakblad dat in Amsterdam werd uitgegeven. Natuurlijk ontbreken de iconische illustraties voor Diorgeuren zoals Eau Sauvage niet, noch die voor voeringfabrikant Bemberg of onderbroekenlabel Éminence.