Tot en met volgend weekend kan de autoliefhebber terecht op de AutoRAI. De beursvloer ligt er vorstelijk bij vergeleken met vier jaar geleden, de laatste editie, toen de auto’s vanwege de recessie stonden geparkeerd rond containers.
Vrijwel alle importeurs zijn op de drastisch vernieuwde beursvloer te vinden, in totaal 49 merken. Alleen de FCAGroup, met Fiat, Alfa Romeo en Chrysler, ontbreekt. Voor de autoliefhebber is er genoeg te zien. Want veel ‘primeurs’ van de autosalon in Genève begin maart staan nu ook in Amsterdam. Bovendien zijn er vier heuse wereldprimeurs.
Opgeleukt
Geen groot nieuws, want zo hoog staat de AutoRAI niet op de internationale ladder. Maar toch zijn er een opgeleukte Opel Adam Rocks S, een nieuwe Nederlandse Burton, een voor de gelegenheid blauwe Porsche en een Peugeot 308 SW met nieuwe dieselmotor. Op een speciale stand met de naam ‘InnnovationLAB’ introduceren studenten hun vinding van een eenpersoons ‘modulaire auto’, een beetje suf voorzien van de naam Nova (nieuw). Ze weten kennelijk niet van het bestaan van de Russische Lada Nova – lang de meest verouderde en hardst rammelende auto van het wereldwijde wagenpark.
Wereldnieuws
Echt wereldnieuws was alleen te zien aan de vooravond van de AutoRAI op een speciaal feestje van Volkswagen en importeur Pon: daar werd de T6, de zesde versie van het ooit door Ben Pon bedachte fameuze busje, in de klassieke dubbelkleur rood-wit gelanceerd.
De beursvloer ligt er netjes bij, met stands van gelijke oppervlakte en per merk een eigen display en kleurstelling. Maar geen dure halve ‘gebouwen’ zoals op de grote beurzen. Dat is een zuinige en smaakvolle keuze gebleken, blijkt bij een rondgang. En nu de kuil van het nieuwe metrostation definitief dicht is, beschikt de Rai ook over een aantrekkelijke entree.
Wat niet wil zeggen dat alle importeurs even blij zijn. Want de vraag is, zo werd hier en daar hardop uitgesproken, of een nationale beurs als de AutoRAI nog voldoende publiek trekt èn vooral de kopers werft om de kosten terug te verdienen. De autobranche werkt namelijk heel eenvoudig: hoe meer auto’s er worden verkocht, des te beter het gaat. En dit jaar is slechts sprake van moeizaam herstel na de recessie.
Daarover hoeft het publiek zich natuurlijk geen zorgen te maken. Twee attracties zijn bovendien op zich al de moeite waard. Klassiekerverzamelaars, het Louwman Museum en vooral de importeurs vulden een complete hal met oldtimers en fraai geconserveerde young-timers. Voor babyboomers moet het van een verpletterende nostalgie zijn om al die achterbanken te aanschouwen waarop ze in de jaren vijftig hun eerste uitstapjes maakten.
De tweede attractie is een racehal, met oorverdovende herrie van een rijtje supercars. Ook de autobladen Carros en Autovisie brachten weer spectaculaire modellen bij elkaar.
De AutoRAI 2015 is geopend t/m zondag 26 april 2015, in Amsterdam RAI. Op 17 en van 20 t/m 24 april geopend van 11.00 – 22.00 uur. Op 18, 19, 25 en 26 april van 10.00 – 17.00 uur. Voor alle modellen en primeurs kunt u naar de website van de AutoRAI. Ook vindt u daar een lijst van auto’s met een lage bijtelling.