Die tuinmeubelset, kan die nog wel? Keuze genoeg in Milaan

'tribu.com'

Toen het de afgelopen dagen zomerde – en meteen in veel achtertuinen de barbecues flink rookten, tot ergernis van sommigen – zal menigeen kritisch naar zijn terras hebben gekeken. Die tuinmeubelset, kan die nog wel?

Voor wie iets nieuws nodig heeft, is er nogal wat te kiezen op de Salone del Mobile. Als er op de internationale meubelbeurs in Milaan dit jaar één groep goed is vertegenwoordigd, zijn het de tuinmeubelmerken.

Van B&B Italia tot Kettal, van Extremis en Royal Botania tot Tribù: hun meubelen hebben een mooie afwerking, tafels hebben een bovenkant van teak, keramiek, of bijzonder glas. Luxe vlechtwerk is helemaal in, net als gestoffeerde banken van materiaal dat alle weertypen kan doorstaan.

Buitenbeentje

En buitenbeentje in het aanbod is het Italiaanse merk Unopiù. Opgericht in 1978 en door en door Toscaans. Ooit succesvol en zelfs met een winkel in Amsterdam, maar door de economische crisis ging het even minder.

Marco Dolcino is sinds twee jaar CEO en hij heeft grootse plannen met het merk, zo zei hij in de flagship store aan de Via Pontaccio. Dolcino wil niets minder dan Noord-Europa veroveren. Vorig jaar was er al de stand op de designbeurs in Kortrijk, het jaar ervoor won het merk een Duitse prijs voor de Arc-collectie.

Signatuur

De collectie is breed, maar een duidelijke signatuur ontbreekt. Geen probleem, vindt de CEO: ‘Ik ga mensen niet voorschrijven wat ze mooi moeten vinden!’

Maar de tuinmeubelen van Unopiù doen wel sterk denken aan de collecties van andere luxemerken, die daarvoor vaak topontwerpers inschakelden. ‘Alleen zijn wij 30 tot 40 procent goedkoper.’

Na een marketingcampagne zal Unopiù 25 procent goedkoper blijven dan de rest. Het geeft te denken – ook over doorberekende marketingbudgetten: moet de Nederlandse consument nog even snel bestellen via internet, of is het toch beter door te sparen voor een origineler product?