Modemerk Zegna haalt zijn inspiratie uit eigen oase

''

Met aandacht voor cultuur en natuur legt Zegna het accent op een hoog niveau. Het Italiaanse merk maakt nu ook couture voor mannen.

Dag in dag uit ligt naast de ingang van het imposante en moderne hoofdkantoor van Zegna in ­Milaan een gemoedelijk ogende hond. Totaal niet alert, want evenals het bankje waarop hij rust, is hij van steen. Zijn baas is Anna Zegna (57). ­

Samen met haar broers staat zij aan het hoofd van Zegna en waakt zij over het imago van dit mannenmodemerk en de kunstcollectie, ZegnArt genaamd. Daartoe behoort de hond-op-bank van Alberto ­Garut­ti en ook de meer dan manshoge wollen appel van kunstenaar Michelangelo Pistoletto, die de bezoeker van het gebouw zich klein doet voelen in de hoge ruimte.

Zegna, voluit Ermenegildo Zegna, is een Italiaans familiebedrijf en een van de grootste fabrikanten van kostbare materialen voor kleermakerswerk en kwaliteitspakken voor mannen. De stoffen, geweven uit de fijnste wol, zijde of kasjmier, worden ook verwerkt door andere luxe modemerken, zoals Tom Ford.

Daarnaast brengt Zegna zelf diverse modelijnen uit, met als summum de Couture-collectie. Deze wordt sinds twee jaar ontworpen door de Italiaan Stefano Pilati (49), die daarvóór verantwoordelijk was voor de mode van Yves Saint Laurent. De exclusieve en verfijnde ontwerpen, getoond in een grote show, zijn slechts te koop in enkele van de ruim 550 Zegna-winkels wereldwijd.

In deze mono-brandstores, en bij andere winkeliers en warenhuizen, biedt Zegna totaalgarderobes inclusief sportieve kleren voor mannen. Maar het meest vermaard is het merk om het luxe zakenpak, confectie of maatwerk, uiteraard gemaakt van Zegna-stof.

Heeft die zakelijke Zegna-klant een boodschap aan de kunst of het exclusieve design van de pakkenmaker? Volgens Anna Zegna draagt zowel die speciale couture als Zegn­Art de waarden en kwaliteit van het modemerk voortreffelijk uit.

De clientèle is goed op de hoogte van het niveau en de historie van het merk. ‘Zoals liefhebbers van echte malvasia weten dat deze druif niet in Zwitserland groeit, maar de grond en de zon van Sicilië nodig heeft.’

Zo hoort Zegna bij Noord-Italië, om precies te zijn bij Trivero, zo’n 120 kilometer ten noordwesten van ­Milaan. Het is een oorspronkelijk onherbergzaam bergdorpje in de Voor-Alpen, dicht bij Biella, het Italiaan­se textielcentrum met het voor die industrie onontbeerlijke schone en zachte water.

Daar stichtte Ermenegildo Zegna (1892-1966) zijn indrukwekkende weverij, voorzag hij de bevolking van allerlei voorzie­ningen, en transformeerde hij de kale bergen tot wat nu nog altijd bekendstaat als de Oasi Zegna, een natuurpark. Volgens Anna Zegna was haar grootvader eigenlijk een kunstenaar, een landschapsartiest.

‘Alles is verweven. Kunst, cultuur en ­natuur maken al deel uit van ons familie­bedrijf sinds mijn grootvader het in 1910 in Trivero oprichtte. Alles draait om stoffen en hoe die tot stand komen met veel gevoel voor schoonheid, stijl en innovatie. Dat zijn waarden die onze klanten herkennen en die eigenlijk heel concreet zijn. Daarbij nodigen we altijd onze beste klanten uit om bij ons te komen kijken.’

Fleurig oord

Ook niet-klanten zijn welkom bij Zegna. Om de opening op 1 mei van de wereldtentoonstelling in Milaan te vieren, kunnen bezoekers een maand lang op zondag het hoofdkantoor bekijken.

Dat is voor de gelegenheid onder de naam ‘Fabulae Naturae’ door het Brits-Italiaanse kunstenaarsduo Lucy + Jorge Orta getransformeerd tot een fleurig oord met grote boommotieven en enorme bloempatronen. De samenwerking met de kunstenaars leverde ook een serie gelimiteerde borden van Limoges-porselein vol bladmotieven op die nu in de verkoop is.

De artistieke aankleding van het hoofdkwartier en de decoratie op de borden zijn geïnspireerd op de Oasi Zegna en het Heberlein-textielarchief dat Zegna drie jaar geleden aankocht. Het van oorsprong Zwitserse Heberlein was als innovatieve bedrukker van stoffen actief van 1920 tot in de vroege jaren tachtig.

De gebloemde en veelkleurige Heberlein-dessins maken deel uit van een kleine expositie (Flower Landscapes) die tot eind september te bezoeken is in Casa Zegna in Trivero, waar ook de Zegna-historie uit de doeken wordt gedaan.

Volgens Anna Zegna hebben juist die bloemen iets met mannenmode te maken. ‘Bloemdecoratie opent onze ogen voor de schoonheid die ons overal omringt.’ En wie weet, raakt ook Zegna-ontwerper Stefano Pilati er extra door geïnspireerd.

Elsevier nummer 21, 23 mei 2015