Meubelbeurs Salone del Mobile en de daarbij behorende Milan Design Week eindigen dit weekeinde. Gedurende de week die de beurs duurde, werd er op zo’n beetje elke straathoek wel een cocktailparty of evenement gehouden.
Wie dat wilde, kon elk uur naar een ander feest, vooral in de wijken Brera en Tortona. Al was er bij de belangrijkste lanceringen wel een reserveringssysteem of (een soort van) deurbeleid.
Attentiewaarde
Het zakelijk nut van een cocktailparty mag duidelijk zijn; attentiewaarde voor je product, kans om te netwerken. Wat opvalt is dat Nederlanders maar al te graag Nederlandse party’s bezoeken. En er was nogal wat aanbod; Piet Hein Eek draaide plaatjes bij Leff, er was een Piet Boon Party, Linteloo hield een borrel. Allemaal zo populair bij Nederlanders dat de gesprekken er in het vliegtuig al over gingen, Maar waarom twee uur vliegen om je buurman tegen te komen?
Gastheer
Aanwezigheid in Milaan zegt iets; dat je bereid bent te investeren in je product, dat je iets bijzonder te bieden hebt en een goede gastheer bent. Matige feestjes zijn die waarbij iedereen buiten staat omdat het binnen te druk is en niemand van elkaar weet wie ze zijn en wat ze doen.
Oscars
Goede feestjes qua aandacht zijn uiteraard prijsuitreikingen. Al moet de ontvanger daarvan soms wel worden overtuigd, Rick Vintage (48) van NLXL kreeg bijvoorbeeld op donderdagavond een Elle Deco Award toegekend, omdat hij vanuit het niets in vier jaar een sterk merk heeft opgebouwd dat bijzonder behang levert in zeventig landen.
Eerst dacht de directeur-eigenaar er nog weinig van, maar toen Job Smeets van Studio Job, die vorig jaar behang voor NLXL had ontworpen, hem opbelde en zei ‘Dit zijn de Oscars van design, man’ had hij door dat dit zo’n feestje was die hij beter niet kon missen.