Waarom tandenborstels met internet de toekomst hebben

Tandenborstels met internet en sensoren zijn in opkomst. Maar wat heb je aan die slimme tandenborstels? In de toekomst misschien aardig wat.

Google schijnt voordat het een bedrijf overneemt altijd de ‘tandenborsteltest’ te doen. Die bestaat niet uit een grondige inspectie van het gebit van ondernemers, maar uit de cruciale vraag: gebruiken mensen het product van dit bedrijf minstens één keer per dag? Pas dan is het de moeite waard.

In dat licht is het opmerkelijk dat Google zo’n beetje alle gebruiksvoorwerpen – van tv’s en auto’s tot thermostaten – van een internetverbinding voorziet, behalve tandenborstels zelf.

Draadloos

Veel andere techbedrijven doen dit al wel. Zo kwam in Nederland afgelopen week de Oral-B Pro 7000 Smartseries uit: een tandenborstel die is verbonden met een smartphone-app en die je vertelt hoe goed of slecht je poetst.

Philips en start-ups als het Amerikaanse Kolibree werken aan vergelijkbare tandenborstels met een draadloze verbinding en allerlei ingebouwde sensoren. Die komen later op de markt.

Smiley

Een paar dagen poetsen met de borstel van Oral-B leert dat er nog niet zo heel veel nuttige toepassingen zijn, behalve dan voor mensen die graag van alles digitaal bijhouden over zichzelf (quantified self).

Het is wel aardig dat het tandenpoetsen iets van een spelletje wordt doordat je een smiley te zien krijgt als je goed poetst, maar of veel mensen daarvoor de prijs van 249 euro overhebben?

Opsporen

Dat betekent niet per se dat het nooit wat zal worden. De slimme tandenborstels verzamelen gedetailleerde data over poetsgedrag die mogelijk te gebruiken zijn voor inzichten in hoe het beter kan.

Philips hintte er eerder dit jaar bovendien op dat het allerlei andere sensoren in tandenborstels kan stoppen. Waarom zou je niet tijdens het poetsen je temperatuur meten bijvoorbeeld? Of in het speeksel metingen doen om ziekten snel op te sporen?

Dit soort technologie staat pas in de kinderschoenen, maar tandenpoetsen is nu eenmaal iets wat je dagelijks doet. Dat alleen al maakt het erg interessant voor technologiebedrijven.