Naar verwachting lanceert Apple dinsdagavond twee versies van de iPhone 6, en de zogenaamde ‘iWatch’. Elsevier blikt vooruit op deze Apple-presentatie en de gekte daaromheen.
Om 19.00 uur (Nederlandse tijd) is het dan eindelijk zover: in het Amerikaanse plaatsje Cupertino in Californië wordt de iPhone 6 en de iWatch gelanceerd. Ondanks dat ze nog niet eens zijn aangekondigd, staan sommige Apple-fanaten toch al bijna een week in de rij om maar de eerste te kunnen zijn om de producten te bekijken.
De bijeenkomst waarop de verwachte lancering zal plaatsvinden, is in het Flint Center for the Performing Arts. Dit centrum is bekend vanwege de aankondiging van de originele Mac computer, die in deze ruimte werd gehouden. De ruimte is beperkt: er kunnen maar 2.000 mensen in. Daarom zullen veel mensen de lancering via een livestream kunnen volgen.
iPhone 6
Het is niet geheel duidelijk waarover Apple-CEO Tim Cook op de bijeenkomst gaat praten. Maar het is bijna zeker dat hij twee versies van de iPhone 6 en een smartwatch (de ‘iWatch’) toont. Een versie van de iPhone 6 heeft naar alle verwachting een scherm van 4.7 inch, terwijl zijn broertje 5.5 inches zal zijn. De oude iPhone-covering wordt vervangen door zeer sterk Sapphire glass. De aan- en- uitknop zal bij het nieuwe Apple-product aan de zijkant in plaats van de bovenkant zitten.
Er zijn tal van andere innovaties die deel uit zullen maken van de nieuwe iPhone, waaronder een snellere Wi-Fi en een 13-megapixel camera. Een A8 processor zal een nieuwe en verbeterde versie van virtual assistent Siri ondersteunen. Dit alles, en vooral het relatief dure Sapphire glass, maakt dat de nieuwe iPhone bij zijn introductie naar schatting $100 duurder zal zijn dan de eerste iPhone 5S.
Rondom de iWatch heerst een stuk meer onduidelijkheid. Zo zou Apple meerdere designs aanbieden, inclusief een alles-in-een-model, en een model met verschillende sensoren dat dienst kan doen als basis voor verschillende draagbare apparaten – denk aan een iPhone of iPad.
Enthousiasme
Sinds 4 september staan er al Apple-enthousiastelingen in de rij voor de vlaggenschip-winkel van Apple in New York. Deze fanaten zullen toch nog enige tijd moeten wachten voordat ze hun handen kunnen leggen op een nieuwe iPhone, want zelfs als deze vanavond geïntroduceerd wordt dan nog zal het nog ongeveer tien dagen duren voordat het model in de winkels verschijnt. De iWatch laat nog langer op zich wachten; deze ligt waarschijnlijk pas begin 2015 in de winkels (in de Verenigde Staten).
Maar niet iedereen staat in de rij vanwege zijn fanatisme met het merk Apple. Veel staan er om commerciële redenen. Het stel aan het begin van de rij – Moon en Jason Ray – zijn er om hun app genaamd VideoMedicine te promoten. Ze hebben zelfs de mensen die eerst vooraan in de rij stonden $2.500 betaald om met hen van plaats te wisselen. Alles om maar de eerste te kunnen zijn – en dus de meeste publiciteit te kunnen verkrijgen.
Aandeel
De lancering komt in een moeilijke week op de aandelenbeurs voor Apple. Het aandeel Apple zakte woensdagavond 3,5 procent. Apple-analist Gene Munster schrijft, in een rapport dat in handen is van de website Business Insider, dat het aandeel Apple op een aankondigingsdag (zoals vandaag waarschijnlijk) gemiddeld 1,2 procent daalt. Vervolgens loopt de koers weer 1,9 procent op, om op de dag van de verkoop weer 0,4 procent te dalen. Apple gaat dus opnieuw een roerige week tegemoet.