Snapchat haalt bijna half miljard op: vier vragen over deze app

De bij veel jongeren razend populaire app Snapchat heeft 486 miljoen dollar (402 miljoen euro) opgehaald met een grote financieringsronde. Maar wat kunt u met deze app en wat zijn de bezwaren?

Dat werd donderdag bekendgemaakt. Volgens het bedrijf staan drieëntwintig investeerders garant voor de miljoeneninjectie, maar wie zij zijn, is nog onduidelijk.

Er gaan geruchten dat onder de groep investeerders onder meer Alibaba en Yahoo – dat zijn enorme internetbedrijven – flink wat geld willen steken in Snapchat.

Wat is dat, Snapchat, en wat kunt u ermee?

De populariteit van Snapchat is de laatste tijd sterk toegenomen. Intussen sturen gebruikers meer dan 700 miljoen berichtjes per dag via de smartphone-app. Met de app worden berichten en foto’s gestuurd, die maar tien seconden zichtbaar zijn en daarna verdwijnen.

Als u bijvoorbeeld een jolige foto van uzelf op Facebook zet, zou het zomaar kunnen zijn dat deze later ergens op internet opduikt, juist wanneer u dat niet goed uitkomt. Met Snapchat is die kans een stuk kleiner.

Waaraan heeft de mobiele app zijn populariteit te danken?

Het past in een trend op app-gebied. Veel sociale media-gebruikers deelden eerst van alles onbekommerd met hun volgers, waardoor hun gegevens open en bloot te zien waren – ook voor veiligheidsdiensten.

De laatste jaren is er een kentering waarneembaar. Er zijn allerlei start-ups bezig met apps die juist weer richten op anonimiteit en geheimen, en vooral meer behoedzaam gedrag.

Snapchat is daarvan een voorbeeld, want hoewel het niet helemaal anoniem is, is het toch een manier om iets met vrienden en anderen te delen wat de gebruiker later niet zal achtervolgen.

Hoe verdient Snapchat precies geld?

Dat is onduidelijk. Het is voor veel mensen echt een raadsel hoe al die opkomende internetbedrijfjes zoveel omzet genereren. De bedrijven weten het vaak zelf ook niet.

Naar verluidt zou het bedrijf achter de smartphone-app 10 miljard dollar (8 miljard euro) waard zijn, terwijl het tot voort kort nooit iets had verkocht. Een onwaarschijnlijk groot bedrag, dat iets zegt over het potentieel van de app. Niet voor niets probeerde Facebook de app in te lijven (voor 3 miljard dollar), maar dat mislukte.

Aan de app kleven ook bezwaren. Wat is de kritiek?

Onlangs tikte de Amerikaanse toezichthouder FTC Snapchat op de vingers: de fotodienst beloofde gebruikers dat gedeelde foto’s zichzelf zouden vernietigen, terwijl ze in de praktijk vaak nog maanden op telefoons en servers rondzwierven. Volgens de FTC wist Snapchat daarvan en heeft het bedrijf daarmee zijn gebruikers voorgelogen.

Eerder werd bekend dat Snapchat de komende twintig jaar onder toezicht komt te staan van een nog aan te wijzen privacywaakhond. Het bedrijf zou het namelijk niet zo nauw nemen met de regels op het gebied van privacy. Zo zou Snapchat zonder medeweten van gebruikers complete contactpersonenlijsten van smartphones halen.