Facebooks mega-aankoop van WhatsApp voor in totaal bijna 14 miljard euro heeft maar één echte reden: WhatsApp weet over zijn gebruikers heel veel meer dan Facebook.
Facebook is vooral een bedrijf dat persoonlijke data van zijn gebruikers verzamelt, en die doorverkoopt aan derden. Hoe meer data, hoe beter. Het sociale netwerk van Mark Zuckerberg had tot voor gisteren alleen één probleem: Facebookgebruikers posten alleen wat ze willen dat de buitenwereld weet.
Allerintiemst
Wat gebruikers écht denken en voelen houden ze toch nog steeds voor henzelf of voor degenen die het allerintiemst zijn. En daar komt WhatsApp bij kijken. Sinds die app een jaar of twee geleden sms verving, stuurt vrijwel iedereen met een smartphone die informatie keurig over de WhatsApp-servers.
Enthousiaste berichtjes naar vrienden over films, boeken, series. Volledig oprechte recensies van restaurants, vakantiebestemmingen of kroegen. Flirterige appjes aan iemand die je op Facebook nooit als verkering zou aanmerken.
Veelzeggend: WhatsApp groeit harder dan toen Facebook net zo oud was http://t.co/rhfsWbRuCr pic.twitter.com/KMuRPPYgYP
— Wouter van Noort (@WvNoort) February 19, 2014
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Privacy
WhatsApp zegt alle verzonden informatie te versleutelen en te wissen bij aflevering. Gaat Facebook dit beleid overnemen? De ervaring leert dat het bedrijf van Mark Zuckerberg de privacy-regels nogal eens aanpast. En niet altijd in het voordeel van de gebruiker.
Is bijna 14 miljard euro veel geld? Het is ongeveer 2 euro per aardbewoner. Maar sociale media-zeepbel of niet: Mark Zuckerberg denkt dat hij dat eruithaalt.