Apple lag altijd mijlenver voor op de concurrenten, maar voor de dinsdag gepresenteerde Apple Watch geldt dat niet. Natuurlijk, het is pas versie 1, maar van een smartwatchrevolutie is vooralsnog geen sprake.
Oude tijden herleefden bij de presentatie van de Apple Watch dinsdag. Voortijdig uitgelekte details, check. Een gladde presentatie, check. Journalisten die zich meer gedragen als fans dan onafhankelijke pers, check.
Maar het valt te bezien of de Apple Watch echt het begin is van de revolutie in slimme horloges.
Eén ding valt namelijk meteen op bij het horloge: hij ziet er best wel dik uit. En het vierkante scherm zorgt ervoor dat hij qua uiterlijk niet wezenlijk verschilt van de vele andere smartwatches die al op de markt zijn, bijvoorbeeld die van Sony en Samsung.
iPod Nano met een bandje
Apples kunstje bij de iPhone was nou juist dat het de vorm van de telefoon radicaal veranderde en zo de ontwikkelingen in de smartphonetechnologie sterk versnelde. Motorola bracht eerder deze maand een ronde smartwatch uit.
Juist bij een horloge – altijd in het zicht – is de vorm belangrijk. Smaken verschillen, maar een horloge dat eruitziet als een soort iPod Nano met een bandje, lijkt niet bestemd om de dragers van mooie, chique horloges over te halen hun klokje in te ruilen voor een Apple Watch.
Evolutie
Natuurlijk: het is pas versie 1, en de ontwikkelingen in de technologie voor smartwatches gaan snel. Het ligt voor de hand dat de apparaten binnen twee à drie jaar aanmerkelijk slanker en draagbaarder zijn.
Innovatief is de Apple Watch wel wat betreft de bediening: die werkt onder meer via het wieltje aan de zijkant van het horloge: dat is wezenlijk anders dan bij concurrenten, en Apple heeft een geschiedenis van zeer gebruiksvriendelijke bedieningssystemen.
Maar het bedrijf loopt met dit horloge, anders dan bij de iPhone, niet mijlenver vooruit op de concurrentie. Het ligt daarom niet voor de hand dat de Apple Watch dezelfde impact zal hebben als de eerste iPhone.
Het is eerder een evolutie dan een revolutie.