Twitter lanceert muziekdienst #Music

Twitter heeft donderdag zijn eigen muziekdienst gelanceerd. Twitter #Music, zoals de dienst heet, werkt samen met iTunes, Spotify en Rdio. De gebruiker wordt hierbij nieuwe muziek aangeraden op basis van trending topics, tweets en de personen die op Twitter gevolgd worden.

Twitter #Music is vooralsnog niet toegankelijk vanuit Nederland, maar in onder meer de Verenigde Staten en Engeland kan men al wel via de #Music-website bij de dienst terecht. Ook heeft Twitter een speciale iPhone-app gelanceerd, een applicatie voor Android-toestellen wordt binnenkort vrijgegeven.

Spotify

Gebruikers die over een Spotify of Rdio-account beschikken, kunnen via de #Music-website (of iPhone-app) direct de aangeraden muziek beluisteren. In iTunes zal enkel een kort fragment van de nummers te horen zijn. De muziek is tevens gekoppeld aan het Twitter-account van de betreffende artiest, welke dan uiteraard ook direct gevolgd kan worden.

Twitter kocht in 2012 de website We Are Hunted op, en deze service is nu als basis gebruikt voor #Music. De techniek achter We Are Hunted kan nauwkeurig bijhouden welke muziek populair is op een sociaal netwerk. Gebruikers kunnen dus nieuwe muziek ontdekken op basis van de mensen die ze volgen en door de muziek die deze vrienden luisteren.

Lancering #Music

Twitter maakt bekend dat #Music vooralsnog alleen in enkele Engelstalige landen beschikbaar is, waaronder de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk.

De dienst zal op een later moment ook naar andere landen gebracht worden, maar een exacte datum voor de Nederlandse release wordt er nog niet gegeven.