Hoewel net zoals vorig jaar 27 procent van de Nederlanders een Twitteraccount heeft, is het actieve Twittergebruik in 2013 ingezakt. Zowel het aantal bezoeken aan Twitter.com als het aantal verstuurde tweets is gehalveerd.
Ondanks het stabiele aantal Twitteraars in Nederland, is het aantal Twitterbezoeken afgelopen jaar van 22 naar 13 per week gegaan. Het gemiddelde aantal verstuurde tweets is ingezakt van 8 naar 3,5 per week. Dat blijkt uit onderzoek van GfK.
Twitter blijft na Facebook het populairste sociale medium. Bijna drie op de vier Nederlanders hebben een Facebookaccount, ruim een op de vier zit op Twitter.
Veelbesproken onderwerpen 2013
Afgelopen jaar waren veelbesproken onderwerpen op Twitter onder meer de tv-programma’s Pauw en Witteman (#penw), De Rijdende Rechter en X-factor.
Daarnaast deden het Koningshuis (#troon, Prins Friso), voetbal (#neddui, #studiovoetbal, #psvaja, #knvbbeker), de hulpactie voor de Filipijnen (#giro555) en het weer (#storm, #sneeuw) het goed op het platform. Ook opmerkingen over Hollanders zijn populair onder #youknowyouredutch.
Opkomst van Instagram
In tegenstelling tot Twitter blijven andere sociale media zoals Facebook en Instagram groeien qua aantal gebruikers en aantal verzonden berichten.
Vooral onder jongeren wint foto-applicatie Instagram aan populariteit. Inmiddels heeft een op de tien Nederlanders daarvan een account.