Babyfoto’s en spelletjes: zeven ergernissen op Facebook

Velen kunnen niet meer zonder Facebook, maar vaak is het ook een bron van ergernissen. Toch is Facebook, dat vorige week zijn tiende verjaardag vierde, nog steeds de populairste sociale netwerksite in Nederland.

Zijn het familieleden die alles liken of uitnodigingen voor spelletjes waaraan geen eind lijkt te komen: waaraan ergert u zich het meest? Wij zetten enkele Facebook-ergernissen onder elkaar.

1. Babyfoto’s

Een leuke kinderfoto zo nu en dan, kunnen Facebook-gebruikers wel waarderen, maar het wordt al snel te veel. Veel trotse ouders doen niets anders dan het publiceren van de foto’s van hun kinderen. Het is begrijpelijk, maar kijk uit dat het niet te veel wordt.

Denk er bovendien aan dat alles wat op internet wordt gepubliceerd, niet meer weggaat en bedenk goed wie de foto’s te zien krijgen.

2. Familie

Facebook was eerst vooral onder jongeren populair, maar inmiddels hebben ouderen de sociale netwerksite ook ontdekt en ze hebben massaal een profiel aangemaakt. Maar wil je eigenlijk wel dat je ouders al je foto’s zien?

Tip voor de ouders: leuk om updates van uw kinderen te liken of te delen, maar wees terughoudend. Dit kan op den duur irritaties opwekken.

3. Hardlopen

‘Net 3,2 kilometer hardgelopen met de Nike+ Running App.’ Als u een uitgebreide Facebook-vriendenkring heeft, heeft u deze melding vast weleens voorbij zien komen. Knap hoor van deze sportieveling, maar interesseert het iemand hoeveel kilometer je hebt hardgelopen?

4. Spelletjes

Om de paar weken is er wel weer een nieuw spel dat populairder is dan ooit en waar iedereen verslaafd aan is. Candycrush, petplace of bejeweled: al de uitnodigingen voor deze spelletjes zijn behoorlijk irritant. Wie een spelletje wil spelen, weet de weg naar de app meestal zelf wel te vinden.

5. Winacties

Bedrijven zijn ook actief op Facebook en wat is nou een betere manier om likes binnen te slepen dan een winactie? ‘Bij 500 likes verloten wij deze iPad’ of ‘Win een nieuwe tuinset! Like onze Facebook’. Of de producten daadwerkelijk worden verloot is in veel gevallen niet duidelijk.

6. Persoonlijke informatie

We delen met z’n allen wat af op Facebook, maar sommige updates zijn ergerlijker dan anderen. Uit een onderzoek van Pew Research Center blijkt dat 36 procent van de gebruikers van Facebook, zich ergert aan mensen die te veel persoonlijke informatie delen. Hier geldt: meld je alleen als je wat te melden hebt.

7. Taggen

Facebook maakt het heel eenvoudig om foto’s met elkaar te delen en anderen te taggen. Uit hetzelfde onderzoek blijkt echter dat 36 procent van de Facebook-gebruikers het irritant vindt om te worden getagged in een foto zonder daarvoor toestemming te hebben gegeven.