De belangrijkste redenen om niet (meer) te twitteren

Twitter maakt zich zorgen, nu de groei van de berichtendienst afvlakt. Waarom stoppen mensen met Twitter? Deutsche Bank onderzocht waarom twitteraars de dienst verlaten èn waarom ze weer zouden terugkeren.

Het bedrijf ging in november naar de beurs, maar sindsdien is het gebruik van de dienst afgenomen. De groei van het aantal twitteraars daalt, en de overgebleven twitteraars sturen steeds minder  tweets. Twitter is hard op zoek naar manieren om het gebruik weer te laten stijgen.

5 redenen waarom mensen Twitter verlaten

Deutsche Bank ondervroeg 1.100 personen: gebruikers, voormalige gebruikers en personen die de dienst nog nooit hadden gebruikt.  De deelnemers werd gevraagd wat  de redenen zijn om niet (meer) te Twitteren.

De volgende vijf antwoorden werden het vaakst genoemd:

  1. De informatie krijg ik al ergens anders (82 procent)
  2. Er was geen zinvolle informatie op Twitter (77 procent)
  3. Er waren te veel tweets en Twitter filtert de informatie niet (76 procent)
  4. Ik had een account aangemaakt en was het vervolgens vergeten (68 procent)
  5. Ik ben overgestapt op een ander sociaal netwerk (62 procent)

Opvallend

De uitkomst is opvallend. Onlangs nog beweerde Mark Zuckerberg , de CEO van het sociale medianetwerk Facebook, dat  sociale media de beste plek is om informatie en nieuws te delen.

Maar de resultaten van het onderzoek laten juist een ander beeld zien: mensen vinden dat er overbodig, te veel of onnuttige informatie via Twitter wordt gedeeld.

3 redenen om Twitter opnieuw te gebruiken

De onderzoekers vroegen de deelnemers ook wanneer zij Twitter een tweede kans zouden geven.

Drie voorwaarden werden het meest genoemd:

  1. Als er betere filtermogelijkheden zijn (80 procent)
  2. Als meer van mijn vrienden twitteren (67 procent)
  3. Als meer video’s of foto’s worden gedeeld (66 procent

Ondanks de dalende groei, heeft Twitter volgens de laatste kwartaalcijfers wereldwijd 241 miljoen actieve gebruikers per maand.