ING wil data van klanten benutten voor commerciële doeleinden. Bedrijven kunnen op basis van klantgegevens van de bank op maat gesneden advertenties aanbieden.
De bank heeft hiervoor een speciaal big data-team geformeerd, zegt ING-directeur Hans Hagenaars in een interview met Het Financieele Dagblad.
Geld
Hagenaars verwacht dit jaar nog van start te kunnen gaan met een proef met enkele duizenden ING-klanten. ‘ING doet het meeste betalingsverkeer in Nederland. We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen, zegt de directeur Particulieren bij ING tegen de krant.
Als de proef succesvol is, kan de dienst worden uitgerold naar de ongeveer 4,2 miljoen klanten, die aangeven dat zij willen meedoen.
Wen er maar aan dat al je data worden gebruikt. Na ING kunnen telecombedrijven waarschijnlijk niet lang achterblijven:http://t.co/Pch5FNs73h
— Wouter van Noort (@WvNoort) March 10, 2014
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Alternatief
ING kan bijvoorbeeld zien of iemand veel betaalt voor zijn energie ten opzichte van andere bewoners van de buurt. Energieleveranciers kunnen hierop inspringen door een voordeliger alternatief aan te bieden.
Of: ‘Een tuincentrum wil graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Hij kan dan op het juiste moment een scherp aanbod doen,’ zegt Hagenaars.
ING is zich ervan bewust dat het plan kan leiden tot een privacydiscussie. Hagenaars zegt daarover dat ING ‘ruim binnen de grenzen’ moet blijven van wat de maatschappij accepteert.