Twee Canadese jongens van veertien hebben de controle overgenomen van een pinautomaat van de Bank van Montreal. Ze gebruikten daarvoor een oude handleiding die ze op internet vonden.
Met de handleiding kwamen Matthew Hewlett en Caleb Turon in het besturingssysteem van een pinautomaat in het Canadese Winnipeg. Ze kwamen erachter dat de bank het standaardwachtwoord niet had veranderd.
De jongens hadden toegang tot informatie over de hoeveelheid geld van de pinautomaat en hoeveel transacties die dag waren gemaakt. Ook konden ze de transactiekosten voor het pinnen van geld aanpassen. ‘Het leek ons leuk om te proberen, maar we hadden niet verwacht dat het zou werken’, zeggen de jongens erover tegen de Winnipeg Sun.
Ongeloof
Medewerkers van de bank geloofden de jongens niet toen ze zeiden de pinautomaat te hebben gehackt en vroegen om bewijs.
Daarop gingen de jongens terug naar de automaat en veranderden de welkomstboodschap van de automaat van ‘Welkom bij de BMO pinautomaat’, naar ‘Ga weg, deze pinautomaat is gehackt’. Ook draaiden ze interne documenten uit en veranderden ze de transactiekosten naar één cent.
Veiligheid
Dit alles gebeurde in de lunchpauze van de jongens. Ze kwamen vervolgens te laat voor de les, maar de manager van de bank was zo vriendelijk een excuusbrief te schrijven. Volgens de manager hielpen de jongens de Bank van Montreal namelijk met het verbeteren van de veiligheid.
De bank met meer dan zeven miljoen klanten in Canada en vestigingen in de Verenigde Staten heeft aangegeven stappen te ondernemen om ongeautoriseerde toegang in de toekomst te voorkomen.